انتشار شماره سوم ماهنامه صنعت ساختمان

تاثیر تکنولوژی های نوین در صنعت ساختمان
موفقیت صنعت ساختمان امری ضروری برای تمامی جوامع و با توجه به شرایط خصوصا برای کشور ما افغانستان است. دست یابی به این مهم نیازمند عوامل بسیاری است که یکی از شاخص ترین آنها استفاده از تکنولوژیهای نوین درصنعت ساختمان به منظور افزایش سرعت، کیفیت،عمر مفید، معیارهای محیط زیستی، کاهش مصرف انرژی، سبک سازی و کاهش هزینه هاست.
تکنولوژی های نوین در صنعت ساخت در واقع مجموعه ای از روشهای جدید است که به کاربرد تکنولوژی های جدید در صنعت ساختمان به منظور بهبود اجرا و عملکرد پروژههای ساختمانی میپردازد. از جمله تکنولوژی های نوین در صنعت ساختمان میتوان به مواردی چون پرینت های سه بعدی، مدل اطالعات ساختامن یا BIM ، هوش مصنوعی یا AI ، فنآوریهای نوین در صنعت کانکریت، درون ها، مصالح نوین مانند الیاف کربن یا CFRP, REBAR FRP و غیره اشاره کرد.
از آنجا که صنعت ساختمان صنعتی است مبتنی بر اتخاذ فن آوری و نورآوری، پرداخنت و آشنایی به این تکنولوژی های نوین برای صنعت ساختمان،خصوصا برای کشورهای در حال توسعه و به ویژه فعالین این حوزه در کشور افغانستان امری است ضروری و اجتناب ناپذیر. بر علاوه دستیابی به تکنولوژی های نوین در صنعت ساخت درافغانستان و همچنان توجه جدی تر به استفاده از ابزار و مواد داخلی امریست که توجه دولت وبخش خصوصی را می طلبد و دستیابی به این هدف تاثیر قابل توجه ای در رشد صنعت ساختمان خواهد داشت.
همچنین نیازهای کیفی و کمی صنعت ساختمان طی دو دهه گذشته در کشور ما بطور واضح بیانگر این امر است که استفاده از سیستم های سنتی در صنعت ساخت پاسخگوی نیاز جامعه نبوده و به کارگیری روش های نوین و تکنولوژی های جدید در صنعت ساخت راهکاری موثر در راستای تحقق اهداف صنعت ساخت می باشد

برای دریافت شماره سوم کلیک نمایید

دیدگاهتان را بنویسید